onsdag 6 juni 2012

Restgarner blir mössor


Det kan bli lite randigt och så kan man tappa en maska. Men vi är lite nya med varann, Knittax och jag.

Just nu testas många olika garnkvaliteter. Lingarn till exempel. Nu vet jag att jag måste skaffa tunnare lingarn. Helst meddetsamma men jag får vänta till nästa stadsbesök. Jag tycker det blir otroligt fina disktrasor.


Att lägga upp maskor är en konst. Nu har jag prövat två tekniker. Enkel e-uppläggning och dubbel e-uppläggning. Gillar båda.

Men när det kommer till avslutningen är jag mycket delad. Det finns en dam som är mycket kvick i fingrarna som får det att se enkelt ut, men det blir spändare än jag vill ha det.

Då provade jag att virka en avslutning, som en vänsterhänt dam visar på denna film, och det gick bättre.

Min egen lilla variant är att dra en tråd genom alla maskor på sista varvet och dra åt. Om jag då syr ihop långsidan och rullar upp kanten blir det så här.


Precis. 

En mössa för en nymänniska. Den är mjuk och följsam och kan växa lite med barnet.


Se vad Knittax och jag gjort på tre dagar. 

I boken Värma en liten står det :

 " - Nyfödda kan inte reglera sin kroppstemperatur, berättar Jannice. Det tar bara två minuter för en nyfödd att förlora två hela grader, och massor av barn dör i lunginflammation i Sydafrika och på andra håll. Målet med vårt arbete är att det ska finnas kläder, mössor och filtar åt de nyfödda så att de kan hålla värmen och inte löper lika stor risk att drabbas av livshotande sjukdomar."

Jag vill vara med.

Vill du?

I sommar kommer jag att samla in restgarner i Österbotten, främst Vasa, Korsholm och närkommuner. Är du en av dem som har lite dåliga samveten *läs restgarner och halvfärdiga projekt* liggande i lådor eller på vinden? Är det dags att tänka nytt?

Jag känner några underbara kvinnor som med stort hjärta stickar mössor, filtar, koftor och Yemenvästar som de sedan skickar till behövande. Garnet börjar vara på upphällningen och det är där du kan hjälpa till.

När jag inte rensar ogräs eller kokar mat har jag möjlighet att sortera, repa halvfärdiga projekt och nysta restgarnsnystan till dessa damer.

Ta kontakt via mail (blomberg.maria(at)netikka.fi) eller vänta tills jag meddelar insamlingsstationer i Vasa/Korsholm.

Tillsammans kan vi göra skillnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar