fredag 12 april 2013

Patentstickning - några tankar


Mina öron är vana vid orden patentstickad tröja och jag får genast rätt bild på näthinnan.

Men.

Mina fingrar visste inte hur dom skulle göra.

Det blev en provlappsdag.


Första lappen i tjockt ullgarn med stickor 4 mm. Strukturen blev precis som bilden på näthinnan. Men vad händer om man byter grovlek på garnet?


Ett tunt sockgarn i ull fick ställa upp. Provbiten blev lösare i strukturen men utseendet detsamma. 


Då gick tankarna osökt till bomullsgarn och funderingar kring städtrasor, som jag i och för sig redan har otaliga av, men som faktiskt används, ibland i alla fall. Härligt mjuk trasa.


Och när ämnet trasor kommit i tankarna gick garnvalet till lin. Av alla mina trasor är lintrasorna bäst. Alla gånger. Strukturen är inte vacker, men med tanke på att jag sökt en luftig men enkel trasa fastnar jag direkt. Det ska stickas disktrasa i patent här i hushållet. 

Hur stickar man då?

En handskriven lapp i en mapp avslöjar följande:

Lägg upp ett jämnt antal maskor.
En rätstickad kantmaska i båda sidor.

Varv 1: sticka 1rm, *1 omsl, lyft nästa maska avigt, 1 rm*,upprepa * till * och sluta med 1 omsl, lyft nästa avigt, 1rm.
Varv 2: sticka 1 rm, *sticka ihop (omsl+maska) rätt, 1 omsl och lyft nästa maska avigt* Upprepa  *till * och sluta med (omsl+maska) rät och 1 rm.
Varv 3: sticka 1 rm, *1 omsl, lyft nästa maska avigt, sticka (omsl+maska) rätt* upprepe feån *till*

Sticka varv 2&3 hela tiden.

Ärligt måste jag säga att jag inte fick det att gå jämnt ut, men jag förstod systemet ganska snabbt. 

Istället för *omslag lyft nästa maska avigt* skulle jag kanske skriva *lyft nästa maska avigt med garnet framför* och på stickengelska *sl1 wyif*.

Drops har en annan variant på samma struktur. Se film. Där gör man inga omslag utan stickar varannan maska i förra varvets maska. Typ.


Patentstickning 
  • blir lika på båda sidor
  • stickas alltid fram och tillbaka
  • bäst för "raka bitar" , svårt att få snygga ökningar mitt i stycket
  • det är inte roligt att tappa en maska, svårt att plocka upp rätt

Projektidéer så här efter första bekantskapen
  • halsdukar
  • disktrasor
  • variant på Yemen-väst eller Nuttu
 Har du patenta erfarenheter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar