fredag 31 januari 2014

Nästan bara räta - knoppar på rad


Som lätt övergång från mestadels räta maskor i januari presenterar jag här ett möster med nästan bara räta maskor och några få aviga lagom till februari.

Länk till ryska händer och rosa garn finns här.

Efter uppläggningen stickas två varv räta. Kallas här första och andra varvet.
Tredje varvet stickas varannan maska rät och varannan lyfts som om den skulle stickas avig med garnet framför.
På fjärde varvet stickas varannan maska avig (den som stickades rät förra varvet) och varannan lyfts som om den skulle stickas avig med garnet bakom (den som lyftes med garnet framför på förra varvet)

Och så alltihop från början. Vart fjärde varv stickas varannan maska avig. Däremellan räta och lyft. Nästan som danssteg.

Det blir... Hmmmm... Låt mig tänka... 12,5 % aviga maskor. Inte mycket alltså.

Jag märker att dessa rytmer och lyft är som gymnastik för min hjärna. Känslan som uppstår då autopiloten slår på och händerna arbetar taktfast. Och det blir mönster. Härligt.

Jaha, vad kan det här användas till kanske du tänker. 

Det enkla svaret är ju en filt. 
Det lite mer genomtänkta är en kofta. 

Hoppas din hjärna bjuder på fler förslag för min har fastnat i rytmen. 


4 kommentarer:

  1. Min hjärna ser bara till så att jag glor storögt och beundrande på hur du hittar nya mönster och fixar och trixar med garn och stickor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glo på du! För jag har roligt och är lite tokig. Det bjuder jag på.

      Radera
  2. Otroligt vilka fina mönster du hittar! Jag har fullt upp med Fisherman's rib för tillfället. Inser att jag valde lite för mörkt garn, men den som sig i leken ger... Det ska bli en halsduk, så småningom. Bra sysselsättning i dag, när andra håller på med snöröjning. Vi har fått riktigt bra med snö i natt.

    Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ingen brådska i stickvärlden tycker jag. Man ska njuta av varje maska. själv har jag packat ikväll istället för att sticka. Babylådor. Minst lika kul.

      Radera