fredag 4 april 2014

Lyckad garnjakt



I mitt arbete får jag ibland röra på mig och utöka reviret. Senast tog jag mig söderut, närmare bestämt till Närpes, där jag passade på att titta in i en av mina favoritbutiker, nämligen Närpes Handarbetsaffär.

Utbudet är digert och nyheterna närmast dörren så man säkert ska bli frestad. Precis som godiset bredvid kassan i matbutiken.

Jag fick berätta lite vad vi har för gemenskapsprojekt via den här bloggen och frågade efter bra garner till bra meterpris. Servicen är utmärkt (Tack Thérèse) och min något otränade självbehärskning lämnade mycket av frestelserna oköpta. Gott så. Uppdraget var ju bra garn för de små. På bilden syns bara en del av det som landade i garnpåsen.


Fler nystan av detta gula påskgarn kom med. Garnet är en blandning av bomull och ylle. Nyfikenheten har fått mig att starta en tunn sommarkofta för någon som trivs med romantik. Cirka en meter lång romantiker kan således få sig nåt färgglatt till sommaren.



Själv knåpar jag på ett par ankelsockor också. För inte är det väl bara på vintern man ska ha skönt på fötterna?

Häromkvällen var jag till byns eget Stickkafe och fick träffa damer av flitigaste sort. Denna grupp stickar sedan många år sockor för barnavdelningen på Vasa Centralsjukhus och senaste år levererades hundratalet par som patienterna får med sig hem. Nu kunde några tänka sig att förstora uppdraget.

De lyssnade på vad jag hade att berätta och de som ville fick ta garn hem för vidareförädling. Jag tänker mig att det dyker upp överraskningar i postlådan så småningom. Fler varma barn är målet.

Garnjakten har alltså nått sitt syfte.

Att förse kärleksfulla, ivriga händer med tråd och få ädel värme i utbyte.


Tillsammans...

4 kommentarer:

  1. Det där gula garnet tycker jag är kanonfint. Jag gillar melerade garner.
    Du är en eldsjäl med ett stort varmt hjärta och jag är så glad att jag hittade din blogg. Du inspirerar och får fart på mig ordentligt mellan varven.
    Glöm inte att vila och skämma bort dig själv emellanåt.

    SvaraRadera
  2. Så är det! Även för mig är denna blogg så, så viktig, liksom en vän som jag får träffa och höra va nytt hon har nu hittat på. Jag är inte så bra att sticka men det är så roligt och se vi ni kan!

    En trevlig veckoslut tilla alla.

    Seija

    SvaraRadera
  3. Och det är just på grund av er, Bibbi och Seija (och många andra) som det är så innerligt roligt att sätta sig vid skärmen och berätta och rapportera och inspirera. Responsen gör mig varm.
    Det finns några "därute" som jag inte träffat, men som ändå är mina vänner. Och vänner är bra att ha! Tack för att ni är så övermåttan underbara!

    SvaraRadera
  4. Håller helt med Seija. Du ger sådan inspiration. Och vilket vackert påskgarn du hittat. Det blir härliga sommarsockor av dessa garn i bomull och ylle. Tur att jag har några nystan på lager, för årets färger är inte alls i min smak. Och ska det vara roligt att sticka eller virka, så ska man göra det i färger man själv gillar. Annars blir det bara liggande.

    Nancy

    SvaraRadera