tisdag 14 februari 2012

magic loop toe up



Magic loop, eller den magiska bågen om man så vill, har revolutionerat mitt stickliv. Det är ju så behändigt. Och mycket tystare än strumpstickor. Fast dom i trä har jag hört att är bra för öronen. Jag hoppade över det skedet. Inga strumpstickor i trä här hemma. Däremot har jag långa rundstickor med träspetsar. Som komplement till metallfavoriterna.

I mitt tidigare stickliv (med strumpstickor) drog jag mig ofta för att börja sticka just sockor. Efter första sockan infann sig en märklig känsla. Glädjen försvann och stickning blev besvärligt för att inte säga plågsamt. Den andra sockan lät vänta på sig, för jag är en sån som drar mig för att göra tråkiga saker. Jag förstod senare att jag led av "Second sock syndrome". Allvarlig sådan.

Min farmor på Åland, som kanske lider av samma åkomma, löste det genom att lägga upp båda sockorna på en gång på varsin omgång strumpstickor och växelstickade så att sockorna blev färdiga nästan samtidigt. Då måste man ha mycket strumpstickor. Nu stickar inte farmor sockor mera, men Moder Teresa-lappar klarar hon. Det är duktigt när man är 90+ tycker jag. Tisdagsträffen i Korpo lagar också sådana.

Min lösning blev att lära mig att sticka med rundsticka. Numera använder jag alltså `magic loop two at a time toe up´-tekniken. Svårt att stava till, men enkelt att använda. Det betyder att jag använder lång rundsticka och stickar båda sockorna på en gång från tårna och uppåt. Hur kul som helst!

Jag började med en socka, sedan två från benen och mot tårna och till sist från tårna och uppåt. Nu är det fart på sockstickningen vill jag lova.Vi räknar tiotals par per år. Sockor är bra mellanstickning som ger tid åt planering av nya, större projekt.

 Är du sugen på att prova lite nytt? Eller kanske du redan är en magisk stickare?

ps. hälsningar till hela underbara gänget som var på föreläsning på Stadshotellet i Jakobstad idag :) Vilket härligt gäng!


2 kommentarer:

  1. Hej
    hur lång rundsticka ska man ha för att det ska bli lätt att sticka ? jag h¨ller på nu men på 60 cm och det blir så krångligt .
    /Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena! Till magic loop använder jag minst 100 cm rundsticka. Om jag stickar två herrsockor på en gång tar jag gärna 120 cm. Längden är till för att få "bågarna" på båda sidor om arbetet. Med för kort sticka hoppar alla maskor gärna in i en och samma kö. Hålls inte delade.
      Lycka till med längre sticka!

      Radera