lördag 10 mars 2012

Filtade tossor


Vi har varit till Mommos verkstad. Där är det tovning som gäller. Hon lagar de underbaraste tvättmaskintovade filttossorna i det här landet. Fast jag är mycket jävig. Och mycket stolt!


Hon stickar stora, verkligen stora tossor, som hon sedan tovar i maskin tillsammans med ett par jeans som fått göra sitt på människokroppen. Numera är dom totalt söndertvättade, men bråkar med yllet i maskinen så bra att dom får vara kvar i tjänst. 40 graders vardagsprogrammet med bråkiga kompisar alltså. När jag var där tvättade hon två par på en gång.


Här är exempel på hur mycket tossorna krymper och slätas ut. När man tar ut dom ur maskinen är det viktigt att sätta mycket tid på formningen. Man ska komma ihåg att dom krymper lite när dom torkar.


Så istället för blommor till mor kan man ju alltid överräcka några nystan garn. Glad blev hon!


För hon är produktiv. Mycket produktiv.


Och om man stickar flitigt och mycket och ofta så nöter man på verktygen. Jag blir så full i skratt när jag ser hennes stickor. Dom är inte riktigt 8 mm längre...


Bra jobbat Mommo! Fortsätt i samma stil. Hoppas vi kan smitta fler.

Tossfeber är smittsamt nämligen.

3 kommentarer:

  1. Gillar! Är lite fascinerad av att stora, oformliga påsar kan bli fina tossor...

    SvaraRadera
  2. Ååååååååh så fina *glor avundsjukt* Det där skulle jag också vilja kunna.
    Säger som damen ovan.....att så oformliga saker kan bli så vackra tofflor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glo på du ;) Det här skulle du klara galant Bibbi!

      Radera