måndag 12 mars 2012

Vävd disktrasa i lin


När jag frågat mig för hos vänner och bekanta om deras erfarenheter av disktrasor i lin har många berättat att dom köpt sådana. Kanske är det trasor liknande denna från Växbo lin som jag hittade i Judys underbara butik på Åland. När jag var liten hade vi gemensamma bekanta, Judy och jag, och hon mindes mig efter 30 år. Sånt är roligt när man är nästantant själv.


Trasan är tunn och stor. Jag kan gott tänka mig att den kan sköna till sig med många tvättar. I nyköpt tillstånd är den något tillrättalagd och stel. Men det är precis som det ska vara.


Skötselråden från Växbo gäller många olika produkter. Ju mer jag läser på och lär mig om linne desto mer går det upp för mig hur förträffligt det är. Passar till allt om man får tro de ivrigaste entusiasterna. Man kan till och med beskriva livet.


På diskbänken ligger min stickade disktrasa och på kroppen har jag min favorittunika. Tunikan har superfickor som är mycket tacksamma för en något disträ lärarinna. Jag kan bära mycket på mig under arbetsdagen, utom atlantångare och rymdraketer.

Lin är grejjen. Tro mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar