fredag 8 mars 2013

Strumpstickor som omväxling


Jag har stickat sockor med Magic Loop i flera år nu och älskar det. Båda sockorna på en gång.

Med väninnornas strumpstickslov sjungande i öronen tänkte jag ge "gamla systemet" en ny chans.

Korta stickor 2,5 mm inhandlades och uppläggning för tårna och några varv stickades på rundsticka. Strumpstickorna kopplades i. Händerna kände igen systemet. Det löpte på riktigt bra.

Ända tills.

 Hälen.

Den arma hälen.

När jag kommer från tårna har jag nu lärt mig att öka för vristen innan jag formar "hälkurvan" med förkortade varv. Efter det stickas hällappen ihop med en sidomaska i taget. Absolut inga konstigheter när jag stickar med rundsticka. Rakt fram bara.

Men denna gång var vägen gropigare. Maskorna hoppade av. Händerna dansade pole dance runt stickorna. Den milda kvinnan vid stickorna släppte fula ord ur munnen. Men hon lyckades till slut.

Det bidde en socka.

Snabbt, snabbt upp med nästa socka på stickorna för att inte tappa farten.

Men nu är jag vid hälen igen...

Funderar starkt på att koppla i rundstickan en liten stund bara. Några varv, kanske trettio på sin höjd...

Sedan lovar jag att sticka resten av strumpan med strumpstickor. För det är ju faktiskt lite roligt. Det går undan vid stickövergångarna.

  • Heja strumpstickor när det är raksträcka. 
  • Heja rundsticka när det är kurvor och vändningar.
  • Heja strumpstickor när stickvalkarna vid lillfingret behöver omväxling.
  • Heja rundsticka när två sockor blir färdiga samtidigt.
  • Heja stickning!!!

Och du då? 

Strumpstickor eller rundsticka? Pole dance eller flyt? Stickvalkar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar