fredag 2 januari 2015

Alpackascarf


Den är mjuk och varm och tog en halv evighet att sticka. Men helt klart värt det. För just i den här evigheten ingick en paus då ivern återkom.


Jag började med mångamånga maskor på 120 cm rundsticka med 3,5 mm spetsar. Detta skulle få bli nederkanten på scarfen. Efter några varv rätstickning över alla maskor tog jag ett varv då jag tvinnade hela arbetet var sjunde maska. Lite som i den här videon.

Efter det tvinnade varvet började jag göra förkortade varv i samma stil som när man gör Pyttipannasjalen som väldigt många redan är bekanta med.

Här en länk till Garnomeras hemsida där hon förklarar hur man stickar det som många kallar "tallriken".

Jag har alltså tillverkat en egen blandning i pyttipanna-anda.

Alpackavarm. Alpackamjuk. 

Och den tvinnade kanten kommer att dyka upp igen i något projekt. Enkel och ger struktur. Tankarna flyger redan iväg uppvärmda av molnet av värme runt halsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar